Згідно зі статтею 40 Конституції України, кожен має право направляти індивідуальні або колективні письмові звернення чи особисто звертатися до органів державної влади, місцевого самоврядування, а також до їх посадових і службових осіб. Ці органи зобов’язані розглянути звернення та надати обґрунтовану відповідь у строки, встановлені законом.
Практична реалізація цього права платниками податків регулюється Законом України від 02.10.1996 № 393/96-ВР «Про звернення громадян» (із змінами, далі – Закон № 393), Податковим кодексом України від 02.12.2010 № 2755-VI (далі – ПКУ), іншими нормативно-правовими актами.
ПКУ не встановлює спеціального порядку оформлення листів і запитів до органів ДПС для юридичних та самозайнятих осіб, за винятком звернень щодо отримання індивідуальної податкової консультації в письмовій формі (п. 52.1 ст. 52 ПКУ).
Усі інші звернення таких осіб (далі – Звернення) оформлюються відповідно до статті 5 Закону № 393.
Відповідно до частини першої статті 20 Закону № 393 звернення розглядаються протягом не більше одного місяця з дня їх надходження. Якщо звернення не потребує додаткового вивчення — відповідь має бути надана невідкладно, але не пізніше ніж через 15 днів.
У разі неможливості вирішити порушене питання у встановлений термін — керівник органу або його заступник може подовжити строк, про що заявник обов’язково повідомляється.
При цьому загальний строк розгляду звернення не може перевищувати 45 днів.
Звернення повинно містити:
для самозайнятої особи: ПІБ, реєстраційний номер облікової картки платника податків, місце проживання;
для юридичної особи: повну назву, код ЄДРПОУ, місцезнаходження;
суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви, скарги або вимоги.
Звернення має бути складене державною мовою, підписане заявником (заявниками) із зазначенням дати. В електронному зверненні необхідно вказати електронну поштову адресу для надсилання відповіді або інші засоби зв’язку.
Звернення розглядаються, якщо порушені в них питання належать до компетенції органів ДПС.